09 Dėl 2014 biudžeto patvirtinimo | ||
MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBASPRENDIMO PROJEKTASDĖL MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ BIUDŽETO PATVIRTINIMO
|
Meras | Stasys Žvinys |
Parengė Finansų skyriaus vedėja Genė Kulbienė
Pastabas ir pasiūlymus teikti el. p. g.kulbiene@moletai.lt iki 2014-02-26
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Dėl Molėtų rajono savivaldybės 2014 metų biudžeto patvirtinimo
1. Parengto tarybos sprendimo projekto tikslai ir uždaviniai
Molėtų rajono savivaldybės 2014 metų biudžeto projektas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos 2014 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų rodiklių patvirtinimo įstatymu ( toliau- Biudžeto patvirtinimo įstatymas) patvirtintais pajamų rodikliais bei išlaidų normatyvais ir asignavimų valdytojų pateiktais sąmatų projektais.
Pajamos
Vadovaujantis Biudžeto patvirtinimo įstatymu nustatytais pajamų rodikliais ir pridėjus kitas savivaldybės numatomas gauti pajamas 2014 m. savivaldybės biudžeto pajamų planas- 49493,0 tūkstančiai litų. Jos yra 2202,8 tūkstančio litų didesnės už 2013 m. faktiškai gautas pajamas. Pajamos, planuojamos savarankiškosioms funkcijoms vykdyti yra 3998,7 tūkstančio litų didesnės, negu gauta 2013 m. Planuojama investiciniams projektams vykdyti imti iki 3992,7 tūkstančio litų ilgalaikę paskolą , bei tiksliniams asignavimams, paskolų grąžinimui ir įsiskolinimui už prekes, paslaugas ir atliktus darbus iki 2014 sausio 1 d. panaudoti 1478,5 tūkstančio Lt apyvartos lėšų. Bendras 2014 m. planuojamas Molėtų rajono savivaldybės biudžetas -54963,9 tūkstančio litų (sprendimo 1 priedas).
Biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintos savivaldybės biudžeto prognozuojamos pajamos - 21387,0 tūkstančio litų. Šios prognozuojamos pajamos yra pagrindas rengiant 2014 m. savivaldybės biudžetą. Biudžeto patvirtinimo įstatymu savivaldybei patvirtinta 5229,0 tūkstančiai litų bendrosios dotacijos kompensacija skirta kompensuoti 2014 biudžetiniais metais prognozuojamų palyginamaisiais dydžiais ir sąlygomis pajamų mažėjimą, lyginant su 2009 metais.
41,1 procento prognozuojamų pajamų (20325,0 tūkstančiai litų) sudaro gyventojų pajamų mokesčiai (GPM), iš kurių 4668,0 tūkstančiai litų gyventojų pajamų mokestis iš valstybės iždo išlaidų struktūrų skirtumams išlyginti, 6388,0,0 tūkstančiai litų gyventojų pajamų mokestis iš valstybės iždo pajamoms išlyginti. Priimant 2014 m. Biudžeto patvirtinimo įstatymą savivaldybių biudžetams numatyta 67,78 proc. gyventojų pajamų mokesčio, gaunamo tiesiogiai iš valstybinių mokesčių inspekcijų (2013 m. buvo 57,34 procento). Ši suma, t. y. 1402,9 tūkstančio litų, didesnė, negu 2013 metais bei sudaro 9269,0 tūkstančius litų. Jeigu 2013 m. tiesiogiai gautą gyventojų pajamų mokestį ( 7866,1 tūkstančio litų) perskaičiuotume 2014 m. planuojamu procentu, gautume 9298,3 tūkstančio litų.
Pajamų dalyje 54,9 procento (27164,8 tūkstančio litų) sudaro dotacijos iš valstybės biudžeto: 5634,6 tūkstančio litų lėšos valstybinėms funkcijoms (perduotoms savivaldybėms) atlikti, 1080,0 tūkstančiai litų įstaigoms perduotoms iš apskričių išlaikyti (Molėtų vaikų savarankiško gyvenimo namai), 12453,0 tūkstančių litų lėšos mokinio krepšeliui finansuoti. 2014 metais savivaldybės biudžete bus 2550,0 tūkstančių litų 2014-2017 metų valstybės investicijų programoje numatytoms kapitalo investicijoms finansuoti ir 218,2 tūkstančio litų specialios tikslinės dotacijos lėšų mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Specialiųjų tikslinių dotacijų lėšų struktūra lyginant su 2013 metais pasikeitė. Mokinio krepšelio lėšos, lyginant su praėjusių metų patikslintu planu, mažėja 280,9 tūkstančio litų dėl mažėjančio mokinių skaičiaus. Lėšų valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti skirta 2929,8 tūkstančio litų mažiau negu 2013 metais, kadangi socialinės pašalpos rajono gyventojams bus mokamos iš savivaldybės lėšų. Lėšos kitoms valstybinėms funkcijoms (perduotoms savivaldybėms) truputį didesnės. 2014 m. savivaldybei perduota visuomenės sveikatos priežiūros funkcija.
3,8 proc. (1897,9 tūkstančio litų) planuojamų 2014 metų biudžeto pajamų sudaro kitų rūšių pajamos: 680,0 tūkstančių litų - turto mokesčiai, 106,0 tūkstančių litų - mokestis už aplinkos teršimą ir medžiojamų gyvūnų išteklius, 304,0 tūkstančiai litų – nuomos mokestis už valstybinę žemę ir vandens telkinius, 809,9 tūkstančio litų - biudžetinių įstaigų gaunamos pajamos už biudžetinių įstaigų teikiamas paslaugas ir patalpų nuomą ir 104,0 tūkstančius litų sudaro kitos pajamos.
Išlaidos
Planuojamos 2014 m. savivaldybės biudžeto išlaidos - 54963,9 tūkstančio litų, iš kurių 3992,4 tūkstančio litų paskolų lėšos (neviršijant Biudžeto patvirtinimo įstatyme numatytų bendrojo ir metinio skolinimosi limitų), kurios bus naudojamos investicinių projektų finansavimui (2 sprendimo priedas).
Didžiausią planuojamų 2014 metų rajono savivaldybės biudžeto išlaidų dalį numatoma skirti švietimo įstaigų veiklai ir išlaikymui. Švietimui planuojamos išlaidos sudaro 23183,8 tūkstančio litų, arba 42,2 procento visų savivaldybės biudžeto išlaidų. Iš bendros švietimo išlaidų sumos 905,7 tūkstančio litų yra specialios tikslinės dotacijos lėšos iš valstybės biudžeto socialiai remtinų mokinių paramai bei 612,0 tūkstančiai litų švietimo įstaigų planuojamos uždirbti lėšos už jų teikiamas paslaugas ir už išlaikymą švietimo įstaigose.
Pagal 2014 m. Biudžeto patvirtinimo įstatymą mūsų rajono savivaldybei skirta 12453,0 tūkstančiai litų mokinio krepšelio lėšų, kurios dėl mažėjančio mokinių skaičiaus yra 280,9 tūkstančio litų mažesnės, negu panaudota 2013 metais. Mokinio krepšelio lėšos vienam sutartiniam mokiniui nuo 2014-01-01 padidėjo 37 litais ir sudaro 3348 Lt. Pagal patikslintą Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodiką 93,0 proc. numatomų mokinio krepšelio lėšų paskirstoma mokykloms, 7 procentus perskirsto savivaldybės administracija (854,0 tūkstančiai litų). Vadovaujantis Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodika 135,0 tūkstančiai litų skiriama pedagoginei- psichologinei pagalbai organizuoti, 20,0 tūkstančių litų brandos egzaminams organizuoti, 10,2 tūkstančio litų profesinės linkmės moduliams finansuoti, 120,4 tūkstančio litų neformaliam švietimui, papildančiam bendrąsias ugdymo programas ir 768,4 tūkstančio litų rajono švietimo įstaigoms, kad būtų užtikrintas minimalių ugdymo planų vykdymas.
Kultūros įstaigoms išlaikyti iš savivaldybės biudžeto savarankiškųjų funkcijų lėšų 2014 metais planuojama skirti 2340,5 tūkstančio litų, iš jų 22,0 tūkstančiai litų kultūros įstaigų uždirbtos pajamos už jų teikiamas paslaugas.
Socialinės apsaugos įstaigoms planuojama skirti 3295,0 tūkstančius litų biudžeto lėšų, iš kurių 342,8 tūkstančio litų valstybės perduotoms savivaldybėms socialinių paslaugų funkcijoms vykdyti , 1080,0 tūkstančių litų iš apskričių perimtoms globos įstaigoms išlaikyti lėšos bei 187,2 tūkstančio litų įstaigų uždirbtos pajamos už išlaikymą socialinės globos įstaigose ir pačių teikiamas paslaugas.
Didžiausias asignavimų turėtojas yra Savivaldybės administracija, kurios planuojamos 2014 metų išlaidos sudaro 19470,2 tūkstančio litų ir 3992,4 tūkstančio litų planuojamos paskolų lėšos 2014 metais vykdomų investicinių projektų iš valstybės ir ES struktūrinių fondų lėšų savivaldybės lėšų daliai apmokėti ( 5 sprendimo priedas).
Pagrindinėms Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės tarybos savarankiškosioms funkcijoms vykdyti numatyta 5128,3 tūkstančio litų.
Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos 2014 metais sudaro 160,0 tūkstančių litų, iš jų 54,0 tūkstančiai litų 2013 m. lėšų likutis.
Savivaldybės administracijos asignavimai valstybinėms funkcijoms (perduotoms savivaldybėms) yra 3294,3 tūkstančio litų. Šios lėšos yra gerokai mažesnės , negu panaudota 2013 metais, kadangi nuo 2014 metų sausio 1 d. socialinių pašalpų skaičiavimas ir mokėjimas perduotas savivaldybėms. Taip pat nuo 2014 m. sausio 1 d. savivaldybėms perduota visuomenės sveikatos priežiūros funkcija ir jai savivaldybės administracijos asignavimuose skirta 105,5 tūkstančio litų. Vertinant kitoms valstybinėms funkcijoms (perduotoms savivaldybei) skiriamas lėšas, matyti kad jos nežymiai didėja, tačiau jų nepakanka.
Socialinėms pašalpoms mokėti 2014 m. savivaldybės biudžete planuojama skirti 3900 litų, tai yra tiek, kiek panaudota 2013 m. (3883,1 tūkstančio litų).
Miesto ir gyvenviečių priežiūrai bei apšvietimui numatoma skirti 1403,0 tūkstančio litų ir 492,2 tūkstančiai litų rajono gyvenviečių priežiūrai ir apšvietimui numatyti seniūnijų asignavimuose.
2014 m. planuojama subsidijuoti UAB Molėtų autobusų parko, miesto pirties ir tualeto veiklą, šiam tikslui numatoma skirti 460,0 tūkstančių litų. Visuomeninių organizacijų veiklai remti ir religinių bendruomenių pastatams remontuoti numatoma skirti 180,0 tūkstančių litų. Smulkaus verslo ir turizmo rėmimo programai planuojama skirti 180,0 tūkstančių litų.
2014 metais gerokai didėja planuojamų valstybės investicijų suma. Jeigu 2013 m. miesto kultūros namų pastato rekonstrukcijai buvo skirta 640 ,0 tūkstančių litų, tai 2014 m. - 1400, 0 litų. Į savivaldybės biudžetą įtrauktos lėšos 2 naujiems objektams - Molėtų stadiono rekonstrukcijai numatoma skirti 1 milijoną litų ir VšĮ Molėtų ligoninės rekonstrukcijai - 150,0 tūkstančių litų.
2014 m. sausio 1 d. savivaldybės biudžetinių įstaigų įsiskolinimas 511,5 tūkstančio litų, iš jų mokėtinos sumos, kurių mokėjimo terminas praleistas daugiau kaip 45 dienas, sudaro 110,1 tūkstančio litų (6 sprendimo priedas). 2013 m. susidariusiems kreditoriniams įsiskolinimams dengti 2014 m. planuojama skirti 370,4 tūkstančio litų. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija skyrė 44,6 tūkstančio litų specialios tikslinės dotacijos socialinių pašalpų ir kompensacijų mokėjimo įsiskolinimui už 2013 m. padengti. Likusios sumos nėra didelės ir biudžetinėms įstaigoms yra rekomenduojama tvirtinant 2014 m. sąmatas, lėšas jų padengimui numatyti savo asignavimuose.
Savivaldybė 2014 metų sausio 1 dieną turėjo penkias paskolas: iš DNB banko 2010 metais savivaldybės pasirašyta paskolos sutartis investicijų projektams, finansuojamiems ES struktūrinių fondų ir savivaldybės biudžeto lėšomis, savivaldybės lėšų daliai apmokėti, iš kurios 2014 m.sausio 1 d. likusi grąžinti suma yra 1762,2 tūkstančio litų ir 2011-2013 m. pasirašytos 4 paskolų sutartys su SEB banko Utenos skyriumi investicijų projektams finansuoti, iš kurių 2014 m. sausio 1 d. negrąžinta suma - 5307,1 tūkstančio litų. Šioms paskoloms grąžinti pagal grafiką ir palūkanoms mokėti 2014 metų savivaldybės biudžete numatoma skirti 1677,8 tūkstančio litų. Bendras savivaldybės skolos limitas pagal 2014 m. planuojamas pajamas sudaro 26,6 proc. 2014 m. pasiskolinus planuojamą sumą (3992,4 tūkstančio litų) savivaldybės bendras skolinimosi limitas būtų išnaudotas 41,6 proc.
2. Šiuo metu esantis teisinis reglamentavimas
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymas
Lietuvos Respublikos 2014 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas
3. Galimos teigiamos ir neigiamos pasekmės priėmus siūlomą tarybos sprendimo projektą
Neigiamos pasekmės-pajamų plano nevykdymas, tai sutrikdytų savivaldybės savarankiškųjų funkcijų vykdymą.
Teigiamos –2014 metų savivaldybės biudžeto patvirtinimas užtikrins savivaldybės funkcijų ir valstybinių (perduotų savivaldybei) funkcijų vykdymą.
4. Lėšų poreikis ir jų šaltiniai (prireikus skaičiavimai ir išlaidų sąmatos)
Paskirstomi biudžeto asignavimai 2014 metams: prognozuojamos Molėtų rajono savivaldybės biudžeto pajamos, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų lėšos ir įstaigų planuojamos gauti pajamos už išlaikymą ir savo teikiamas paslaugas.
5.Vykdytojai, įvykdymo terminai
Savivaldybės administracija, biudžetinių įstaigų vadovai-asignavimų valdytojai.