02 Dėl teisės aktų antikorupcinio vertinimo | ||
MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBASPRENDIMO PROJEKTASDĖL MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
|
Meras | Stasys Žvinys |
Parengė Teisės skyriaus vyr. specialistė Virginija Žalienė
Pastabas ir pasiūlymus teikti el.p. v.zaliene@moletai.lt iki 2013-01-23.
PATVIRTINTA
Molėtų rajono savivaldybės tarybos
2013 m. sausio d.
sprendimu Nr. B1-
MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Molėtų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Molėtų rajono savivaldybės darbuotojų Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo ( Žin., 2002, Nr.57-2297) 8 straipsnio nustatyta tvarka atliekamo teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo tvarką Savivaldybėje.
2. Savivaldybės norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą atlieka Savivaldybės Teisės skyriaus darbuotojas (-ai) (toliau – teisės aktų ar jų projektų vertintojas), kuriam norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą atlikti paveda Savivaldybės direktorius ar jo pavaduotojas, Savivaldybės meras, Korupcijos prevencijos komisijos pirmininkas.
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Teisės aktas - norminis teisės aktas.
3.2. Teisės akto projektas - norminio teisės akto projektas.
3.3. Antikorupcinis vertinimas – norminių teisės aktų ar jų projektų, kuriais yra reguliuojama ar numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, nurodytus Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje (toliau – antikorupciniu požiūriu vertintini teisės aktai ar jų projektai), esamo ar numatomo teisinio reguliavimo mechanizmo vertinimas antikorupciniu požiūriu ir teisinio reguliavimo trūkumų bei galimybių neigiamai paveikti visuomenei reikšmingus santykius (viešąjį interesą) įvardijimas.
4. Norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimas apima norminių teisės aktų (parengtų ar įsigaliojusių) antikorupcinį vertinimą, rašto dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų rengimą ir teikimą antikorupcinį vertinimą inicijavusiam subjektui, jo priėmimą inicijavusiai Savivaldybės institucijai arba norminio teisės akto projekto rengėjui.
II. NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIS VERTINIMAS
5. Norminio teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), gavęs (-ę) šių taisyklių 2 punkte nurodytą pavedimą, atlieka norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą.
6. Norminio teisės akto ar jo projekto vertinimą atlieka norminių teisės aktų ar jų projektų vertintojas (-ai), kurį nurodo Savivaldybės administracijos direktorius ar jo pavaduotojas, Savivaldybės meras, Korupcijos prevencijos komisijos pirmininkas. Jei norminis teisės aktas ar jo projektas yra didelės apimties, norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą gali būti pavedama atlikti dviems norminių teisės aktų ar jų projektų vertintojams. Norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinis vertinimas taip pat gali būti atliekamas, jeigu norminio teisės akto projekto rengėjo, Savivaldybės administracijos specialisto, Savivaldybės antikorupcinės komisijos, Savivaldybės tarybos narių nuomone, kyla abejonių dėl korupcijos pasireiškimo rizikos norminio teisės akto ar jo projekto reguliavimo srityje. Įsigaliojusio norminio teisės akto antikorupcinis vertinimas atliekamas pasirinktinai ar kilus rimtų abejonių, kad norminis teisės aktas susijęs su didele korupcijos pasireiškimo rizika.
7. Norminio teisės akto ar jo projekto vertintojas, atlikdamas norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą, analizuoja jo turinį, prognozuoja, kaip teisės akto ar teisės akto projekto priėmimas gali sudaryti sąlygas plisti korupcijai arba daryti korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, prireikus konsultuojasi su norminio teisės akto ar jo projekto rengėjais, kitais specialistais, prireikus gali kreiptis pagalbos į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl išplėstinio aukštesnės galios teisės akto antikorupcinio vertinimo atlikimo.
8. Atlikdamas norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą, norminių teisės aktų ar jų projektų vertintojas (-ai):
8.1. atsižvelgia į esamą teisinį reguliavimą ir socialinius santykius reguliuojamoje srityje;
8.2. prognozuoja, kokią įtaką norminis teisės aktas ar jo projektas turės socialiniams santykiams antikorupciniu požiūriu;
8.3. vertindamas galiojantį norminį teisės aktą, atsižvelgia į norminio teisės akto taikymo praktiką ir sunkumus, nustatytus korupcijos atvejus ir į tai, kokios konkrečios teisės akto nuostatos sudaro sąlygas korupcijai;
8.4. atsižvelgia į teisės sistemą ir kitų teisės aktų nuostatas;
8.5. įvertina, ar norminio teisės akto arba jo projekto nuostatos dera su atitinkamą sritį reglamentuojančiais teisės aktais ir (ar) juos konkretina;
8.6. įvertina, ar numatomas naujas teisinis reglamentavimas nesudaro papildomų sąlygų korupcijai, ar reikalingi norminio teisės akto arba jo projekto įgyvendinamieji teisės aktai;
8.7. atsižvelgia į tai, ar norminis teisės aktas arba jo projektas nustato subjektų, kurių veikla reglamentuojama, teises ir pareigas, apibrėžia jų kompetenciją;
8.8. kiek įmanoma, detaliau analizuoja norminio teisės akto ar jo projekto parengimo priežastis;
8.9. turi teisę per 5 dienas gauti kitų Savivaldybės padalinių turimą informaciją, reikalingą norminio teisės akto ar jo projekto antikorupciniam vertinimui atlikti;
8.10. vertina, ar norminis teisės aktas arba jo projektas nustato kontroliuojantį subjektą, apibrėžia jo kontrolės formas, nustato, ar kontroliuojantis ir teises suteikiantis subjektas yra tas pat asmuo;
8.11. įvertina, ar numatyta veiksminga ir racionali kontrolės procedūra;
8.12. įvertina, ar norminio teisės akto nuostatų pažeidimas užtraukia teisinę atsakomybę teisės aktą taikysiančiam asmeniui, ar norminiame teisės akte arba jo projekte nurodyta teisinė atsakomybė arba pateiktos reikalingos nuorodos į kitus teisės aktus, kuriuose nustatyta atsakomybė.
9. Norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinis vertinimas atliekamas per 15 darbo dienų nuo pavedimo atlikti norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą davimo dienos. Jei pavedimą atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą duodantis subjektas nurodo kitą terminą, tai terminas negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos. Norminių teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas neatliekamas tik tada, kai teisės akto projektas yra ypač skubus, kai juo siekiama išspręsti netikėtai susiklosčiusias krizines situacijas, arba kai siūlomi redakcinio ir (ar) techninio pobūdžio norminių teisės aktų projektai.
III. RAŠTO DĖL ANTIKORUPCINIO VERTINIMO PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS
10. Norminio teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), atlikęs (-ę) teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą ir nustatęs (-ę) antikorupciniu požiūriu ydingų nuostatų, surašo raštą dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų, kuriame nurodo:
10.1. teisės akto ar jo projekto pavadinimą ir numerį;
10.2. atlikto antikorupcinio vertinimo pastabas;
10.3. pasiūlymus dėl antikorupcinio vertinimo pastabų;
10.4. kitus faktus, aplinkybes, galimas teisinio reglamentavimo alternatyvas, pastebėjimus, pasiūlymus ar, teisės akto ar jo projekto vertintojo nuomone, kitą aktualią informaciją.
11. Norminio teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), atlikęs (-ę) teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą, tačiau nenustatęs (-ę) antikorupciniu požiūriu ydingų nuostatų, parengia raštą antikorupcinį vertinimą inicijavusiam subjektui ir jo rengėjui dėl atlikto norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo bei jo koregavimo pagal antikorupcinio vertinimo rezultatus. Minėtame rašte nurodoma:
11.1. teisės akto ar jo projekto vertintojo pareigos, vardas ir pavardė;
11.2. teisės akto ar jo projekto pavadinimas ir numeris;
11.3. teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo pradžia ir pabaiga;
11.4. kaip teisės aktas ar jo projektas buvo įvertintas pagal šių Taisyklių 7 ir 8 punktų nuostatas;
11.5. kiti faktai, aplinkybės, galimos teisinio reglamentavimo alternatyvos, pastebėjimai, pasiūlymai ar, teisės akto ar jo projekto vertintojo nuomone, kita reikšminga informacija.
12. Raštas dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų teikiamas antikorupcinį vertinimą inicijavusiam subjektui susipažinti ir jo rengėjui atitinkamam norminiam teisės aktui ar jo projektui koreguoti. Apie atliktus pakoregavimus norminio teisės akto ar jo projekto rengėjas turi informuoti vertintoją ( -us) bei antikorupcinį vertinimą iniciavusį subjektą.
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
13. Jei atliekant antikorupcinį vertinimą kyla šiose Taisyklėse nenumatytų klausimų, juos sprendžia Savivaldybės direktorius, Korupcijos prevencijos komisijos pirmininkas.
14. Už šių Taisyklių nuostatų pažeidimą Savivaldybės darbuotojai atsako teisės aktų nustatyta tvarka.
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Dėl Molėtų rajono savivaldybės norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių patvirtinimo
1. Parengto tarybos sprendimo projekto tikslai ir uždaviniai
Tikslas - įgyvendinti Molėtų rajono savivaldybės tarybos 2012 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. B1-10, patvirtintą Molėtų rajono savivaldybės 2012-2013 metų korupcijos prevencijos programą ir Molėtų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo planą, reglamentuoti Molėtų rajono savivaldybės tarybos bei Molėtų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus priimamų norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo principus ir tvarką. Siekiama išvengti korupcijos įtakos rengiant, priimant ir įgyvendinant Molėtų rajono savivaldybės institucijų norminius teisės aktus, nustatyti korupcijos pasireiškimo rizikos prielaidas, jei įmanoma, kiekybiškai įvertinti korupcijos pasireiškimo riziką ir rengti siūlymus, kaip šią riziką sumažinti. Norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklės reglamentuos sprendimų projektų poveikio vertinimą, kad priimant sprendimus būtų atsižvelgta į galimas jų įgyvendinimo pasėkmes antikorupciniu požiūriu, kad gerėtų priimamų sprendimų kokybė.
2. Šiuo metu esantis teisinis reglamentavimas
Šiuo metu Molėtų rajono savivaldybėje nėra galiojančio panašaus teisinio reguliavimo dokumento. Molėtų rajono savivaldybės norminių teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 5 straipsnio 3 punktu ir 8 straipsniu, 16 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Molėtų rajono savivaldybės 2012-2013 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planu, patvirtintu Molėtų rajono savivaldybės tarybos2012 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. B1- 10.
3. Galimos teigiamos ir neigiamos pasekmės priėmus siūlomą tarybos sprendimo projektą
Neigiamos pasekmės nenumatomos. Neprieštarauja galiojančių Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatoms.
4. Priemonės sprendimui įgyvendinti
Planuojama rengti seminarus, mokymus teisės aktams vertinti.
5. Lėšų poreikis ir jų šaltiniai (prireikus skaičiavimai ir išlaidų sąmatos)
Papildomų lėšų nenumatoma.
6. Vykdytojai, įvykdymo terminai
Molėtų rajono savivaldybės administracijos Teisės skyriaus darbuotojas (-ai), du norminių teisės aktų ar jų projektų vertintojai.
Vertinimas atliekamas per 15 darbo dienų nuo pavedimo atlikti norminio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą davimo dienos. Jei pavedimą atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą duodantis subjektas nurodo kitą terminą, tai terminas negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos.