| Kaimo plėtros planas 2004-2006 | ||||
KEISDAMIESI KEIČIAMEMolėtų rajono kaimo plėtros planas 2004-2006 "Pagrindinis nacionalinės regioninės politikos tikslas-mažinti socialinius ir ekonominius skirtumus tarp regionų ir regionų viduje skatinti visos valstybės teritorijos tolygią ir tvarią plėtrą"(LR regioninės plėtros įstatymas) 1. Įvadas 1.1. Molėtų rajono kaimo plėtros politikos vizija Kaimo vystymas yra viena iš sudėtingiausių ne tik savivaldos, bet ir valstybės politikos sričių. Jį slegia sankaupa ūkinių, socialinių, psichologinių, politinių, moralinių problemų, kurių nesprendimas didina gyventojų apatiją, netikėjimą savo ir valstybės rytdiena. Mūsų kuriamos politikos siekis – veiklus, aktyvus, solidarus, rajono viešojoje politikoje dalyvaujantis kaimas. Jo kaita modeliuojama, diegiant visų seniūnijos teritorijos institucijų strateginį požiūrį į plėtrą bei sudarant sąlygas pačioms kaimų bendruomenėms aktyviai veikti sprendžiant savo aplinkos problemas. Kaimo vystymo politika grindžiama įvairių sektorių kryptinga veikla, savivaldumo skatinimu ir visų, dalyvaujančių šioje politikoje, veikimo atvirumu ir bendradarbiavimu. Pats kaimas šiame projekte yra suvokiamas kaip veiklų visuma ir visų sektorių tolygus plėtojimas. Mūsų modelis orientuotas į vietos ir savivaldybės lygmenis, siekiant vieningos politikos bei tarpinstitucinės dermės, konsoliduoto kaitos įgyvendinimo. Pats svarbiausias veiklos etapas yra bendruomeniškumo plėtra ir atsakomybės saviugda vietos lygmeniu: čia ryškėja prielaidos kitaip pažvelgti į save ir savo kaimą, atpažįstant esmines problemas ir stygius, ieškant išeičių ir galimų sprendimų. Taip bręsta bendruomenės savižina, keičiasi jos narių mąstymas. Sėkmingos kaimo plėtros sąlyga yra veiklios, konstruktyvios kaimo bendruomenės institucijos įkūrimas, būtent ji galėtų generuoti raidos idėjas ir prioritetus, telktų bendruomenės narius, inicijuotų veiklos projektus, ieškotų jų finansavimo šaltinių. Kiek tik aplink užmatai - 2. Kas mes tokie? Mažai urbanizuoto kraštovaizdžio, gausių gamtos ir kultūros vertybių, bet agrarinis, nederlingų žemių, ekologiškai švarus, turizmui ir poilsiui palankus kraštas. 2.1. Kur esame? Molėtų rajonas išsidėstęs vaizdingoje rytinėje Lietuvos dalyje, nutolęs nuo Vilniaus-Kauno dipolio apie 60km. Bendras rajono plotas yra 1368 km² ir sudaro 2,1% visos Lietuvos teritorijos. Pagal administracinį – teritorinį Lietuvos suskirstymą rajonas priklauso Utenos apskričiai. Administracinis centras - Molėtų miestas, kuris miesto teises gavo 1956m. Molėtų rajoną sudaro 11 seniūnijų. 2.2. Kuo patrauklus Molėtų rajonas? Gyvename gražiausioje Lietuvos vietoje - Rytų Aukštaitijoje. Molėtų rajone yra vieni iš didžiausių Lietuvos valstybėje rekreaciniai ištekliai: apie 300 ežerų, kurių bendras plotas 11.561 ha, miškai, užimantys 27% rajono teritorijos, 1 geologinis, 2 kraštovaizdžio, 1 geomorfologinis, 2 hidrografiniai draustiniai, mažai pažeistas kraštovaizdis bei gamtinis karkasas, nemaži biotos ištekliai, 2 regioniniai parkai. Rajone gausu kultūros paveldo objektų - 496, išskiriant unikalią senovinių dangaus šviesulių stebyklą su etnografine sodyba, etnokosmologijos muziejų, observatoriją, krašto, žvejų, stiklo muziejus, Baltadvario pilį ir kt. Kiekvienais metais rajone apsilanko iki 150 tūkst. turistų. Rajone patrauklus urbanizuotų ir natūralių teritorijų santykis 1:12. 2.3. Kiek ir kokie mes? Molėtų rajone gyvena 25387 gyventojai. Iš jų 7221 (28,4% )gyvena Molėtų mieste, o 18166 gyventojai (71,6%) - kaime. Gyventojų tankumas - 18,3 gyv. į km² - vienas rečiausiai apgyvendintų rajonų respublikoje (respublikos vidurkis -53,3). Rajone gyvena 12225 vyrai ir 13162 moterys. Darbingo amžiaus žmonių dalis sudaro 53,7%, pensinio amžiaus - 27,6%. Jaunimo iki 24 metų rajone yra 7866. Amžiumi labai skiriasi miesto ir kaimo žmonės. Vyresni asmenys mieste sudaro 14%, kaime-31,6%. Molėtų rajone lietuviai sudaro 88,3% visų gyventojų, lenkai - 8,1%, kitų tautybių atstovai - 0,7%. Molėtų rajone gyvena 2027 neįgalūs žmonės, iš kurių 1253 turi 2-ą invalidumo grupę. Romos katalikams save priskyrė 92,5% rajono gyventojų, sentikių - 1,1%, stačiatikių (ortodoksų) - 1,0%, kitų tikėjimų - 0,2%. Rajone 1501 gyventojas turi aukštąjį išsilavinimą, 3821- aukštesnįjį. Su viduriniuoju išsilavinimu - 5165, pradiniu-6225 gyventojai. Iš viso gyventojų skaičiaus 18502 gyventojai patvirtino , kad lietuvių kalbą jie laiko savo gimtąja kalba. 17605 gyventojai patvirtina , kad moka kitas kalbas. Bendrasis vidaus produktas – pagrindinis rodiklis, įvertinant pertvarkų ir ūkio restruktūrizacijos ekonominius rezultatus šalyje bei atskiruose regionuose. 2001 metais Utenos apskrityje buvo sukurta 4,4 proc. šalies BVP. (Utenos regiono plėtros planas) 2.4. Kuo mes verčiamės? Molėtų rajone praktiškai nėra pramonės ir esant prastam, nederlingam ir erozijos paveiktam dirvožemiui (apie 50% dirbamos žemės), vietos žemdirbiams labai sunku konkuruoti su kitais Lietuvos regionais. Dauguma gyvename 933 kaimuose ir tik nedidelė dalis žmonių – Molėtų mieste. Taigi, esame kaimiškasis rajonas. Nepaisant to, kad rajonas priskiriamas mažiau palankioms ūkininkauti vietovėms, turime 5145 įvairaus tipo ūkius su 47100 ha ploto ir 38667 ha naudmenomis. Vidutinis įvairaus tipo ūkių žemės plotas tik 9,2 ha su 7 ha žemės ūkio naudmenų. Rajone tradicinėje žemdirbystėje dominuoja pieno gamyba. 80% visų pajamų gaunama už parduotą pieną. Karves laiko 4023 žmonės. Jie turi 8461 karvę. Išlikusios tik 5 žemės ūkio bendrovės ir įmonės. Rajone dominuoja smulki ir vidutinė verslininkystė: medžio apdirbimo įmonės, statybų verslas, prekyba bei ekologinis ūkininkavimas ir kaimo turizmas. 3. Kas mūsų padaryta? Molėtų rajono žmones nesutinka su Lietuvos viešojoje politikoje įsivyravusia nuomone, kad kaimas yra tik žemės ūkio produktų gamintojas. Tapatinant kaimo plėtrą su žemės ūkiu – ignoruojamos kitos kaimo funkcijos. Politinė kaimo atskirtis yra glaudžiai susijusi su socialine ir ekonomine kaimo atskirtimi. Socialinės politikos požiūriu kaimas yra šelpiamas. Pašalpos formuoja specifinį gyvenimo būdą, kuris kaimo gyventojus atskiria dar labiau. Suprasdami, kad savo gyvenimo kokybės gerinimas labai daug kuo priklauso nuo mūsų pačių susivokimo esamoje situacijoje ir pilietiškumo, pradėjome veikti. 3.1. Bendruomenių judėjimo plėtra
3.2. Partnerystės formavimosi pradžia
3.3. Rajono padėties analizė MRCVVG apibendrino MVVG atliktas apklausas ir pateikia apibendrintą stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SWOT) analizę. "Mane jaudina šiandieninio kaimo būklė, kuriame nėra teigiamų, esminių pasikeitimų." "Tik kartu remiant ir ieškant pasieksime bendrumą." "Atėjo laikas ieškoti būdų, kaip žmonėms susigrąžinti prarastą (o gal atimtą?) orumą, pasitikėjimą savimi." "Mėginkime nenutraukti paskutinės bambagyslės su ūkininkais."
Lietuvos respublikai tapus ES nare, atsiras galimybė pasinaudoti Bendrijos Iniciatyvos Leader+ programos, finansuojamos iš EŽŪOGF, Metodika, paremta „iš apačios į viršų“ principu, siekiančia plėtoti įvairių kaimo lyderių, bendruomenės atstovų ir jų grupių gebą inicijuoti kaimo plėtros pokyčius ir juos įgyvendinti. 4. Partnerystės pradžia ir jos vystymasis 4.1. Narystė partnerystėje Vykstant svarbiems ekonominiams ir socialiniams gyvenimo pokyčiams dėl kaimo gyventojų nepakankamo aktyvumo ir patirties, pagrindinių gebėjimų stokos, informacinės atskirties, gyventojai nepakankamai dalyvauja savo geresnio gyvenimo klausimų, vystymosi bei plėtros problemų sprendime. Reikia pastebėti, kad kaimas nėra tik žemės ūkio produkcijos gamintojas. Jį sudaro įvairių profesijų, socialinių sluoksnių ir skirtingo išsilavinimo žmonės. Kaime veikia įvairios institucijos. Todėl visų dalyvavimas partnerystėje garantuoja kaimo problemų greitesnį sprendimą. 4.2. Partnerystės struktūra Pagal Leader+ programos metodiką Vietos veiklos grupė ( VVG )suprantama kaip naujo tipo savarankiška organizacija, kuri jungia įvairių sričių atstovus - partnerius. VVG sudaryta iš visuomeninių organizacijų bei asociacijų (ne mažiau kaip 50 % visų grupės narių), verslo atstovų (apie 25 %) ir vietos valdžios atstovų (apie 25 %). Šios grupės išskirtinumas yra tas, kad ji sprendimus priima atsižvelgdama į vietos žmonių nuomones, poreikius, formuoja plėtros strategiją, numato problemų sprendimo būdus, kurie būtų įgyvendinami pačių kaimo žmonių. Bendruomenė- tai žmonių grupė, kuri gyvena apibrėžtoje teritorijoje ir juos sieja bendra ekonomika, socialiniai ir kultūriniai interesai. 4.3. Platesnis bendruomenių narių įtraukimas į veiklą. 2002 m. Molėtų rajono iniciatyvių žmonių dėka sukūrus rajono kaimo plėtros politikos modelį ir pradėjus jį įgyvendinti, buvo suformuluota pirma ir pagrindinė kaimo plėtros sąlyga – veiklios, kūrybiškos, konstruktyvios kaimo bendruomenės institucijos kūrimas. Šiuo metu Molėtų rajone įregistruoti (kaip NVO) 25 bendruomenių centrai. Kiekvienoje seniūnijoje yra net po kelis bendruomenių centrus. 4.4. Mažosios vietos veiklos grupės (MVVG) Veikiantys bendruomenių centrai siekia aktyvinti bendruomenės narius, keisti gyvenimo nuostatas ir skatina priimti sprendimus vietose, pamažu kuriant aktyvią pilietinę visuomenę. Bendruomenių centrų iniciatyva pradėjo kurtis Mažosios vietos veiklos grupės, kurios jungia vietinius žmones, įvairių sričių atstovus, santykiu 50%:25%:25%. Molėtų rajone šiuo metu veikia 11 MVVG. 4.5. Molėtų rajono vietos veiklos grupė (MRVVG) Mažųjų vietos veiklos grupių aktyvios teminės diskusijos, “apskriti stalai“ su savivaldybės administracija ir kitomis valstybinėmis institucijomis bei rajono politikais paskatino Molėtų Rajono Vietos Veiklos Grupės atsiradimą ir 2004m. kovo 16d . rajono mero potvarkiu ji buvo įteisinta. Ją sudaro: 1. Bendruomenių atstovai: D.Bajarčienė, Suginčių bendruomenės centro atstovė; 2. Valstybinių institucijų atstovai: G.Gribauskienė, Molėtų socialinės paramos centro direktorė; 3. Verslo atstovai: E.Grajauskienė, Ekologinių ūkių sąjungos pirmininkė; Veiklos koordinatoriai:
4.6. Lygių galimybių politika partnerystėje Visi susitarėme, kad MRVVG veikla remsis lygių galimybių principu veikiant apibrėžtoje teritorijoje. O tai reiškia, kad kuriant plėtros planus, projektus ir vykdant įvairias veiklas, bus suteiktos tos pačios galimybės nepriklausomai nuo lyties, rasės, spalvos, tautiškumo, kilmės, religinės pakraipos, lytinės orientacijos, neįgalumo, vedybinio statuso ar amžiaus. Lygių galimybių principo bus laikomasi ir projektų pateikimo bei vertinimo procedūrose. Vizija - tai yra apibrėžimas, kuriuo pasakome, kokie mes norime būti ateityje 5. Vizija Kaimas, kaip svetinga šeima, gebantis spręsti savo problemas, patogus gyventi ir patrauklus svečiams. Kaimas turi tapti patrauklia vieta gyventi, dirbti ir užsidirbti. Jame daugiau kooperacijos ir darbo vietų, graži gyvenamoji aplinka ir gyvas, turiningas bendruomenės gyvenimas, daugiau naujų paslaugų gyventojams ir svečiams. 6. Išskyrėme prioritetinį tikslą
Plėtros planas – strateginis dokumentas, numatantis plėtros tikslus, priemones ir veiksmus šiems tikslams įgyvendinti. 7. Plėtros planas 7.2. Problemos, tikslai, uždaviniai Atlikus vietos poreikių analizę, nustatytos problemos, tikslai, uždaviniai ir priemonės: 1.Problema: Kaimo socialinė, politinė, informacinė, kultūrinė atskirtis. Tikslas: Socialinės partnerystės ir įvairių sektorių bendradarbiavimo tobulinimas Uždaviniai:
2. Problema: Gilėjanti labiausiai pažeidžiamų kaimo gyventojų socialinė atskirtis Tikslas: Socialinės integracijos kaime skatinimas Uždaviniai:
3. Problema: Verslumo ir socialinių gebėjimų stoka, gyventojų ekonominis neaktyvumas. Tikslas: Gyventojų socialinio aktyvumo skatinimas. Uždaviniai:
4. Problema: Netolygiai išplėtota, nepakankamai gyventojų poreikius tenkinanti kaimo infrastruktūra Tikslas: Kaimo infrastruktūros gerinimas Uždaviniai:
5. Problema: Neišnaudojami turimi gamtiniai, kultūriniai ištekliai Tikslas: Miestelių ir kaimų aplinkos pritaikymas turizmo ir rekreacijos reikmėms Uždaviniai:
8. Kaip mes įgyvendinsime plėtros planą? 8.1. Plėtros plano darbo principai ir vertybės Siekdama plėtros plano įgyvendinimo MRVVG remsis: 8..1.1. Darbo principais:
8.1.2. Vertybėmis:
8.2. Vietinių projektų atrankos procedūra MRVVG bendruomenių parengtus projektus atrinks ir finansuos konkurso būdu. Bus paruošta:
Projekto idėja bus surašoma į nustatytos formos paraišką. Kaip užpildyti paraiškos formą, kas ir kaip turi būti pateikta paraiškos formoje galima bus rasti paruoštose projektų teikimo taisyklėse. Kiekviena projekto paraiška pateikiama iki nustatytos datos ir bus svarstoma MRVVG . Bendruomenėms ar jų grupės nariams, ar pavieniams nariams, turintiems idėjų, bet nesugebantiems parengti projekto, bus teikiamos MRVVG projektų rengimo konsultacijos. Projektai bus vertinami pagal iš anksto paruoštas vertinimo taisykles. MRVVG valdyba ir koordinatoriai parengia projektų monitoringo taisykles, pagal kurias bus vykdoma projekto įgyvendinimo priežiūra, renkama informacija apie vykdomus projektus.
Naudodamiesi proga, norėtume padėkoti visiems, kurie patikėję kaimo ateitimi, dalyvavo ir rėmė Molėtų rajono žmonių iniciatyvas. Molėtų Rajono Vietos Veiklos Grupė Paskutinis atnaujinimas: 2004-04-27 08:35:53 |



